Proaktívny servis dokáže odhaliť poruchu na stroji skôr ako k nej dôjde a šetriť tak farmárom tisícky eur
Dnešné poľnohospodárske stroje dokážu automaticky posielať informácie o svojom technickom stave do servisu, technici tak môžu okamžite reagovať.
Bezporuchová a vďaka tomu nepretržitá prevádzka poľnohospodárskej techniky je snom každého farmára. Život bez obáv, že sa kľúčové stroje pokazia práve počas sejby, alebo žatevných prác je pri tom možný a to vďaka „chytrej“ technike a umelej inteligencii, ktorá dokonca dokáže diagnostikovať možnú poruchu skôr, ako k nej vôbec dôjde. Takýto sofistikovaný prístup sa nazýva proaktívny servis a slovenskí prvovýrobcovia ho už môžu získať „pribalený“ k modernej poľnohospodárskej technike.
Prezieraví farmári si tak dnes už nekupujú iba „železo“. Súčasťou nákupu moderného stroja by už mali byť aj služby, ktoré zaručia, že pokazená technika nebude produkovať stratu, ale bude čo najskôr fungovať a zarábať peniaze. K najprogresívnejším produktom na trhu dnes patrí služba John Deere FarmSight, ktorú ponúka spoločnosť Agroservis. Tá dokáže neustále monitorovať technické parametre strojov a balíky s dátami a expertnými hláseniami sú následne posielané do servisných centier.
V prípade poruchy tak technici Agroservisu okamžite vedia kde a k akej poruche došlo. Majú všetky informácie o charaktere poškodenia a vedia ako reagovať, aké náhradné diely a vybavenie budú na opravu potrebovať. Pokazený stroj tak nemusí stáť v dielni niekoľko dní, ale môže byť opravený v priebehu pár hodín. „Veľkou výhodou tejto služby je napríklad aj to, že umelá inteligencia dokáže odhaliť možnú poruchu skôr ako k nej vôbec dôjde. Z dát, ktoré odosiela stroj, napríklad o tlaku, či teplote oleja, dokáže vypočítať, že v prípade ďalšieho používania môže na traktore dôjsť k nejakej poruche. Majiteľ stroja jej tak dokáže predísť, vyhnúť sa prípadnej komplikovanej oprave a eliminovať straty,“ vysvetlil Martin Kurčík zo spoločnosti Agroservis.
Proaktívny servis udržuje techniku na poliach a šetrí farmárom peniaze
Podľa M. Kurčíka je dnes poľnohospodárska technika natoľko sofistikovaná, že súčasne s jej predajom musí každý importér ponúkať aj silný servis. Časy, kedy na dvoroch družstiev stálo niekoľko desiatok traktorov a v prípade poruchy dvoch, či troch sa nič vážne nestalo, sú už dávno preč. Dnes sa farmári spoliehajú na tri až štyri kľúčové stroje, ktoré robia väčšinu prác. Ak je pre poruchu odstavený len jeden z nich, môže sa veľmi ľahko stať, že farmár nestihne dôležité agrotechnické termíny a môže okamžite začať počítať vzniknuté škody. „Reaktívny servis, ktorý iba dodatočne a nie vždy pružne reaguje na vzniknuté problémy, dnes jednoducho nestačí. Preto Agroservis prechádza na proaktívny servis, vďaka ktorému dokážeme prakticky v reálnom čase monitorovať stav strojového parku našich zákazníkov a okamžite reagovať,“ skonštatoval M. Kurčík.
Ako pripomenul, každý stroj sa pri používaní skôr, či neskôr pokazí. Je však rozdiel, či sa na odstránenie poruchy čaká niekoľko dní, alebo je odstránená hneď. „Vďaka službe FarmSight sa nám darí poskytovať okamžitý servis a zabezpečovať tak v podstate nepretržitú a bezproblémovú prevádzku strojového parku. K dispozícii máme 11 plne vybavených stredísk a 120 servisných technikov s vozidlami, z nich je každé pripravené vyraziť do terénu s výbavou na opravy v hodnote miliónov eur. Súčasťou servisu sú samozrejme aj komplexné predsezónne prehliadky a nastavenia strojov i maximálna technická podpora nie len našich servisných centier, ale aj samotných výrobných závodov John Deere,“ uviedol M. Kurčík.
Poľnohospodárska technika je dnes smart, treba to využiť
Ako proaktívny servis a služby FarmSight fungujú v praxi? Napríklad pri poruche na pohonnom systéme traktora sa dáta o chybe pomocou telematiky pošlú priamo do servisného strediska. Technik z najbližšieho servisného centra tak nemusí prácne a na mieste zisťovať, čo sa vlastne stalo a ako treba poruchu opraviť. Vďaka presným informáciám vie o aký problém ide, aké zariadenia a súčiastky si má na opravu zobrať a v priebehu pár hodín môže traktor opäť pracovať.
„Výhodou je, že v prípade mimoriadne komplikovanej poruchy má technik plnú podporu zo servisného centra, ak tá nestačí, tak od nás, z centrály z Agroservisu. Ak by ani to nestačilo, môžeme sa spoľahnúť na pomoc priamo od špecialistov z výrobných závodov John Deere. V prípade potreby dokážeme našim zákazníkom pomôcť aj na diaľku. Náš technik sa dokáže pripojiť napríklad k traktoru a na monitore vidí to isté čo obsluha. Následne dokáže odstrániť menšie chyby, alebo pomôcť s nastaveniami. Dnes sú poľnohospodárske stroje naozaj „smart“. Sú inteligentné a my túto vlastnosť pomáhame farmárom využívať v ich prospech,“ povedal M. Kurčík.
Nie je dôležitá iba nákupná cena techniky, ale aj náklady na vlastnenie stroja
Služba FarmSight a s ňou spojený masívny, sofistikovaný a prepracovaný servis, aký v súčasnosti ponúka k strojom John Deere spoločnosť Agroservis, momentálne nemá na Slovensku reálnu konkurenciu. „Aj preto nám naši zákazníci často hovoria, že ku kúpe prvého stroja John Deere sa obvykle rozhodnú na základe argumentov našich predajcov. Ku kúpe ďalšej techniky ich už presvedčili skúsenosti z našej prepracovanej servisnej podpory a starostlivosti,“ povedal M. Kurčík. Samozrejme, že aj iné značky poskytujú k svojej technike rôzne služby. V prípade strojov John Deere je však servis okamžitý a naozaj proaktívny. „To znamená, že nestoja, ale pomáhajú tvoriť farmárom zisk. Naši zákazníci tak už vedia, že nie je dôležitá iba obstarávacia cena techniky, ale aj takzvané náklady na vlastnenie stroja. Ako sme už spomínali, každý stroj sa skôr, či neskôr pokazí. Lacný traktor, ktorý bude bez servisnej podpory stáť niekoľko dní na dvore a produkovať čistú stratu, tak môže vyjsť farmára nakoniec poriadne draho. Náš proaktívny servis a služba FarmSight slúži na to, aby poľnohospodárska technika dokonale a bez zbytočných prestávok pracovala a zarábala svojmu majiteľovi peniaze,“ dodal M. Kurčík.
Pridaj komentár
You must be logged in to post a comment.