V Hannoveri ukázali nové traktory a kombajny II.

Agritechnica 2019

Nemecký Hannover bol v novembri dejiskom najväčšieho veľtrhu poľnohospodárskej techniky na svete Agritechnica 2019. V druhej časti článku z expozície spoločnosti John Deere sa budeme venovať novým traktorom strednej triedy a niekoľkým zaujímavým konceptom.

Pre európsky trh predstavila spoločnosť John Deere traktory 7R druhej generácie. Nové traktory 7R budú zahŕňať päť prepracovaných modelov s viacerými vylepšeniami (7R 250, 7R 270, 7R 290, 7R 310, 7R 330). Top model radu 7R, ktorým je 7R 330 prináša výkon 274 kW (373 hp). Vynikajúci pomer výkonu k hmotnosti stroja (30 kg na jednu konskú silu) robí z tohto traktora výkonný stroj s nízkou spotrebou PHM a lepším zrýchlením. Všetky traktory 7R druhej generácie majú byť dostupné s plynulou prevodovkou AutoPowr, ako aj prevodovkou e23. Pri použití systému EZ Ballast dokáže obsluha jednoducho pripojiť závažie z pohodlia svojho sedadla pre prácu s ťažkým náradím. Nová kabína je vybavená chladničkou s objemom 11 l, ktorá isto poteší pri dlhých pracovných zmenách, ako aj novým, o 60 % efektívnejším LED osvetlením. Kabína zaujme najmä svojimi luxusnými prvkami z koncepcie CommandPRO.

Nové traktory strednej triedy

Traktory strednej triedy 6M začnú vychádzať z mannheimskej fabriky už čoskoro. Kompletne nový rad traktorov 6M nahradí doterajšie modely 6M, 6MC a 6RC a bude zahŕňať sedem modelov (6090M – 6145M) so štvorvalcovými 4,5 litrovými motormi s menovitým výkonom od 66 do 107 kW (90 až 145 k) a tri šesťvalcové, 6,8 litrové modely (6155M-6195M) s výkonom od 114 kW až po 143 kW (155 až 195 k). Pri vývoji týchto traktorov dbal výrobca na splnenie viacerých požiadaviek zákazníkov. Prvou z nich bolo zlepšenie výhľadu z miesta obsluhy, kvôli ktorému došlo k miernym zmenám v kapotáži stroja. Kapota je teraz oproti minulosti výrazne znížená. Dizajn kapoty je však len jedným krokom. Tým ďalším je nová kabína, ktorou budú osadené všetky nové modely 6M. Tá prešla zmenami nielen zvonka, ale i zvnútra. Inžinieri odstránili prístrojovú dosku a kompletne prepracovali konzolu na pravej strane, čo v kombinácii so zníženou kapotážou a väčšou panoramatickou strechou zaručuje úplne inú úroveň viditeľnosti, najmä pri práci s čelným nakladačom. Komfort obsluhy zvyšuje i kvalitné odhlučnenie kabíny (maximálna hladina hluku 70 dB). Druhou požiadavkou, ktorú brali do úvahy inžinieri pri navrhovaní nového traktora 6M bolo zlepšenie manévrovateľnosti. Tú má zabezpečiť rázvor na úrovni 2,4 m na štyroch menších modeloch nového radu (6090M, 6100M, 6110M, 6120M), vďaka čomu traktor dosahuje malého priemeru otáčania 8,7 m. Treťou požiadavkou bolo zvýšenie užitočného zaťaženia stroja. Inžinieri tak vytvorili traktor, ktorého užitočné zaťaženie bude činiť celých 10,450kg pri modeloch 6090M až 6145M. Všetky nové modely radu 6M je možné vybaviť telematikou JDLink a sú už momentálne k dispozícii na objednanie u jednotlivých predajcov.

Drony pre poľnohospodárstvo a autonómny traktor

John Deere v spolupráci so spoločnosťou Volocopter predstavil prvý veľký dron, určený pre použitie v poľnohospodárstve. Spoločnosť John Deere sa pri tomto modeli postarala o vybavenie po stránke agronomickej a priekopník v mestskej „vzdušnej doprave“ Volocopter dodal základ na báze svojich „lietajúcich taxíkov“. Tento počin je reakciou na stále stúpajúci trend využívania malých dronov v poľnohospodárstve, ktoré už dnes mapujú naše polia a ich dáta nám pomáhajú byť v pestovaní efektívnejšími.

Obe firmy vidia veľký potenciál použitia stroja VoloDrone v poľnohospodárstve, či už pri náročnej topografii, alebo pri efektívnejšej aplikácii prípravkou na ochranu rastlín či výseve plodín. VoloDrone využíva ku svojmu pohonu 18 rotorov (ich celkový priemer je 9,2 m), ktoré poháňajú vymeniteľné lithium-ionové články. Podobne, ako sme zvyknutý z menších dronov dokáže jedna takáto batéria poháňať dron po dobu tridsiatich minút. VoloDrone je možné ovládať prostrednístvom diaľkového ovládania, prípadne ho nechať pracovať úplne automaticky vďaka vopred naplánovanej trase a GPS prijímaču. Predvádzací kus bol počas veľtrhu Agritechnica osadený dvoma nádržami na postrekovú kvapalinu, postrekovacími ramenami a čerpadlom. Teoretická výkonnosť drona s touto výbavou by sa mala v praxi pohybovať na úrovni šesť hektárov za hodinu. To určite nie je málo – hlavne, ak si vyhodnotíme pomer nákladov na elektrickú energiu oproti bežným palivám.  Dron má byť dostatočne výkonný a stabilný na to, aby zvládol lietať so záťažou 200 kg. Je teda teoreticky schopný lietať s pomerne veľkým objemom chémie,a k jeho testovaniu pristúpi spoločnosť už počas nasledujúcej sezóny.

Návštevníci mali možnosť v zóne technológií budúcnosti vidieť i nový koncept kompaktného autonómneho traktora John Deere, ktorý využíva na svoj pohon elektrickú energiu. Traktor, vybavený náradím a elektromotormi s celkovým výkonom 500 kW môže byť podľa zástupcov spoločnosti vybavený tak pásovým podvozkom, ako aj kolesami. Flexibilné v závislosti od použitia je možné traktor osadiť závažiami od 5 do 15 ton je, aby sa predišlo utláčaniu vrchnej vrstvy pôdy. Elektrický pohon má okrem nízkych nákladov výhodu i v nulových emisiách, ako aj nízkej úrovni emitovaného zvuku. I údržba a opotrebenie jednotlivých dielov by malo byť oproti konvenčným traktorom na prijateľnejších hodnotách.

Fotky: John Deere photo bank.

Autor: Ladislav Závodský
Článok bol uverejnený v Rolníckých novinách č. 48/2019 na str. 24



Ďalšie články, ktoré by vás mohli zaujímať