fbpx

Po stopách jeleňa: Najvýkonnejší traktor kampane nesklamal

Kampaň spoločnosti AGROSERVIS, s názvom „Po stopách jeleňa“, v rámci ktorej malo hneď niekoľko slovenských poľnohospodárskych subjektov možnosť vyskúšať si na vlastnej koži traktory John Deere, sa nezadržateľne blíži ku koncu. John Deere, ako aj spoločnosť AGROSERVIS sú presvedčení, že ich „legendárne“ stroje nachádzajú vo svojom segmente konkurenciu len veľmi ťažko. Ak ste naším čitateľom, podmienky zapojenia sa do kampane Vám zrejme neunikli – zhrnieme si ich len v krátkosti. Slovenské podniky, na ktorých sú už niekoľko rokov etablované traktory výhradne konkurenčných značiek a chuť vyskúšať si traktor John Deere po dobu 300 motohodín. Nič viac, nič menej…

Prvý z radu podnikov, ktoré sme sa rozhodli ku koncu kampane navštíviť sa nachádza v okrese Revúca. Spoločnosť PM s.r.o., so sídlom v Bratislave, s hlavným strediskom v Hucíne sa zaoberá pestovaním jednoročných plodín a chovom hovädzieho dobytka. Spoločnosť prevádzkuje v spolupráci s firmou Bastav s.r.o. dve bioplynové stanice, z ktorých každá má výkon 0,990 MWh, a ku svojmu chodu potrebuje maštaľný hnoj a silážnu kukuricu. Tú pestujú poľnohospodári z Hucína na viac ako dvoch tretinách svojej výmery. Bioplynové stanice vyrábajú elektrickú energiu a produkujú teplo, ktorým sa vykuruje hospodársky dvor. Ako odpad samozrejme produkujú digestát, ktorý sa ďalej využíva ako zdroj živín pre rastlinnú výrobu, kde sa aplikuje väčšinou za pomoci cisterien s hadicovým aplikátorom a samozrejme traktorov.

A práve pri tejto činnosti prichádza k slovu jeden zo strojov, ktoré boli počas tohto roka zapojené do kampane „Po stopách jeleňa“ John Deere 8R 370 modelového roku 2021 vo výbave Premium. Jedná sa o najvýkonnejší stroj, ktorý poskytla firma AGROSERVIS zákazníkovi na skúšku – pri takto náročnej práci v kopcovitom teréne to aj bolo treba. Ako s ním bol zákazník spokojný sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.

Pán Pribola, ste konateľom spoločnosti PM s.r.o. Mohli by ste v krátkosti priblížiť našim čitateľom, čím sa vaša spoločnosť zaoberá?

Naše spoločnosti hospodária na výmere 2 000 hektárov ornej pôdy a niečo cez 1 000 ha trvalých trávnych porastov. Momentálne zamestnávame zhruba 53 pracovníkov, z čoho je 18 traktoristov. Pôdy máme väčšinou skalnaté hnedozeme, a prevažná časť z nich sa nachádza v kopcovitých oblastiach. V rámci rastlinnej výroby sa naša firma zaoberá pestovaním pšenice ozimnej, kukurice na siláž na ďalšie spracovanie v bioplynových staniciach a viacročných krmovín pre vlastnú spotrebu pri chove hovädzieho dobytka (500 ks). Skúšali sme aj pestovanie cirku, pšenice, raže na siláž a senáž, tiež malú výmera facélie, sóje, hrach, či reďkev. 60 % z našej výmery však pokrýva spomínaná silážna kukurica na energetické účely, čomu prispôsobujeme i náš strojový park. Prevádzkujeme totiž dve bioplynové stanice v blízkosti Jelšavy – 2 x 1 MW a pozemky, na ktoré vyvážame vyprodukovaný digestát sa často nachádzajú hoci aj vo vzdialenosti 10-15 km.

Ako vznikla Vaša spolupráca so spoločnosťou AGROSERVIS v kampani „Po stopách jeleňa“?

Na našom podniku vlastníme rezačku John Deere už takmer jednu dekádu, a sme s ňou viac, ako spokojní. Okrem toho však na podniku momentálne nenájdete žiadne stroje značky John Deere, jedine zopár závesných strojov BEDNAR. Traktory, ktoré vlastníme sú prevažne od dvoch konkurenčných výrobcov, no náš strojový park bude musieť pomaly, ale isto prejsť obnovou. Spoločnosť AGROSERVIS, nás oslovila s možnosťou zapojiť sa do kampane Po stopách jeleňa a vyskúšať si tak úplne nový stroj s novými technológiami a ponuku sme s radosťou prijali.

John Deere 8R 370 je asi najvýkonnejším traktorom celej kampane. Pri akej práci našiel u Vás využitie?

Ako som už v úvode spomínal, naša spoločnosť prevádzkuje dve bioplynové stanice. Tie bežia 24 hodín denne a 365 dní v roku, a digestát z nich tak potrebujeme neustále vyvážať. Práve na takúto prácu využívame naše najvýkonnejšie traktory. Teraz, keď sa chystáme na spustenie prvej biometánovej stanice na Slovensku a na navýšenie kapacity o ďalší 1 MW, nemôžme očakávať, že so starými strojmi budeme všetko stíhať aj naďalej. Nedávno sme si zaobstarali novú cisternu so širokozáberovým diskovým aplikátorom, ktoré využívame na aplikáciu digestátu do pôdy. Presne na takúto prácu by sa nám nový traktor hodil najviac, a tak sme si zo zástupcami spoločnosti vyšpecifikovali model 8R 370.

O akú agregáciu sa konkrétne jedná?

Stroj sme si chceli vyskúšať v agregácii s  cisternou Samson s objemom 25 m3, ktorú sme nedávno vybavili diskovým aplikátorom s pracovným záberom 7 m. Tento rok sme tiež zakúpili cisternu Zunhammer s objemom 18 m3 s hadicovým aplikátorom a pracovným záberom 12 m. Toto sú najťažšie agregácie pre naše traktory a ak budeme chcieť našu techniku obnoviť, práve do týchto prác budeme hľadať nástupcu starých traktorov.

Ako ste boli s traktorom spokojný z pohľadu vedúceho pracovníka?

Traktor sme testovali pri tejto pracovnej operácii a mali sme možnosť ho porovnať so strojmi konkurenčných značiek. Naši pracovníci si traktor John Deere popravde veľmi pochvaľovali. Spoločnosť AGROSERVIS nám traktor zapožičala v nadštandardnej výbave, takže čo sa týka komfortu a jednoduchej prevádzky sa traktor John Deere 8R 370 jednoznačne radí medzi špičku. Obsluha z neho zakaždým vystupovala oddýchnutá a s úsmevom na tvári. Snažili sme sa porovnať aj spotrebu pohonných hmôt medzi jednotlivými strojmi. I keď sa to nedá úplne exaktne vyhodnotiť, zdalo sa nám, že oproti starším konkurenčným traktorom došlo aj k úspore paliva, na úrovni približne 10 %.

Traktor vám bol dodaný vo výbave Premium. Ktoré systémy ste si stihli počas kampane vyskúšať?

Ja osobne som rád, že spoločnosť AGROSERVIS umiestnila na náš podnik stroj v takej výbave. Vďaka tomu mali možnosť naši pracovníci získať obraz o novinkách v segmente traktorov. Môžete čítať rôzne katalógy o tom, čo všetko daný traktor dokáže, ale ak si obsluha ten stroj nevyskúša, nedokáže povedať, ktorá z jeho funkcií nám reálne pomôže pri uľahčení a zefektívnení práce. Veľké pozitívum bolo, že sme v stroji mali nahraté aj naše mapy. Naše pozemky sú roztiahnuté po zhruba desiatich katastroch a vďaka mapám boli komunikácia s pracovníkmi a zadávanie úloh omnoho jednoduchšie. Samozrejmosťou je dnes i navigácia a úvraťová automatika, ktoré sú k obsluhe priateľskejšie. No najväčšie plus z môjho hľadiska, keď som stroj sám skúšal, bolo samostatné zavesenie kolies prednej nápravy. Takéto riešenie ponúka jedine výrobca John Deere a v značnej miere prispieva ku zvýšeniu jazdného komfortu.

Dvaja pracovníci sa na tomto ťahovom prostriedku striedali deň a noc len preto, aby dokázali obslúžiť obe bioplynové stanice. Nás tak zaujímal i názor obsluhy traktora. Zamestnanec spoločnosti, pán Milan Mračna nám o stroji dokázal z hľadiska obsluhy porozprávať ešte detailnejšie.

S traktorom John Deere 8R 370 sme pracovali v podstate 24 hodín denne a môj celkový dojem je viac než dobrý. Čo sa týka výbavy, v traktore mi nechýba nič a práve naopak. Prvý dojem, ktorý som mal z traktora, keď som doň nastupoval bol zmiešaný. Zdalo sa mi totiť, že je v jeho kabíne až príliš veľa miesta. Na rozdiel od konkurenčných traktorov v rovnakej výkonovej kategórii tomu tak skutočne bolo a bál som sa, že nám pri práci niečo bude chýbať. Ukázalo sa však, že stroju nechýba nič, práve naopak, v kabíne nájdeme všetko a dokonca aj o niečo naviac.

Zdá sa, že sa Vám nový traktor páčil. Pri novom traktore je však dôležité rýchlo si navyknúť na jeho ovládanie. Ako hodnotíte jednoduchosť obsluhy stroja?

Čo sa týka obsluhy stroja, všetky ovládacie prvky sú v kabíne dobre rozmiestnené. Zásuviek v iných traktoroch je buď málo, alebo sa káble ťahajú z rôznych častí stroja. V tomto traktore to nehrozí, pretože rôznych zásuviek je umiestnených dostatok po celej kabíne. Traktor nám bol dodaný s prevodovkou e23 (PowerShift, pozn. red.) a ja osobne mám radšej práve tieto mechanické prevodovky, oproti Vario prevodovkám. Vďaka prevodovke e23 si môže každý šofér nájsť to svoje, čo pri „vario“ prevodovkách možné nie je. Buď jazdí traktor sám v plnej automatike, alebo si ho prepnem do manuálu. John Deere vybavil túto prevodovku aj Eco režimom, vďaka ktorému traktor myslí v niektorých situáciách akoby sám. Systém Itec Pro Zvyšuje produktivitu prostredníctvom opakovaných optimalizovaných otočiek na úvrati a dokáže v štyroch poveloch ovládať 20 sekvencií sám. A fungovalo to parádne… Ani jeden stroj na našom podniku to nedokáže!

Všímali ste si pri práci aj spotrebu paliva, či iné stránky stroja, v ktorých je oproti konkurenčným traktorom lepší?

Nezanedbateľným plusom je samozrejme aj spotreba paliva, ktorá nám taktiež vychádzala o niečo nižšia, ako u traktorov, ktoré už na podniku máme – a to napriek tomu, že tieto sú vybavené Vario prevodovkami. Kabína je skvelo odpružená a nezávislé zavesenie prednej nápravy robí pri práci v teréne divy. Elektronicky odpružené sedadlo je okrem masážnej funkcie vybavené všetkým a je to skutočne cítiť. Na záver by som k spojeniu prednej nápravy s odpružením sedadla dodal len toto: Ťažko to popísať… Obsluha si musí vyskúšať na vlastnej koži, ako dokáže sedadlo spolupracovať s prednou nápravou. Dobre riešená je napríklad aj klimatizácia s vhodne umiestnenými prieduchmi a chladnička, ktorá poteší najmä v letných mesiacoch. Nedá mi nespomenúť pracovné osvetlenie stroja. Svetlá je možné naprogramovať v dvoch samostatných skupinách a každé svetlo sa dá ovládať samostatne. Navyše svietivosť tohto osvetlenia je na takej úrovni, že mi bolo v podstate jedno, či pracujem počas dennej, či nočnej zmeny.

Niektoré traktory disponujú na papieri výkonom 370 konských síl, ale ak na nich zapneme vývodový hriadeľ, tak ich výkon v reálne klesne. Pri modely 8R 370 tomu tak nie je. Navyše funkcie presného poľnohospodárstva, ktoré ponúka spoločnosť John Deere sú na vysokej úrovni.

Ďakujeme za rozhovor.

Pridaj komentár



Ďalšie články, ktoré by vás mohli zaujímať

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this